Cloisters

Francesc Massip és doctor en Història de l’Art i en Filologia Catalana, i
catedràtic d’Història del Teatre de la Universitat Rovira i Virgili.

Forma part del Departament de Filologia Catalana de la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona com a docent. Ha estat professor de les Universitats de Barcelona, Autònoma de Barcelona, Autònoma de Bellaterra i Girona, a més de l’Institut del Teatre de Barcelona. També ha intervingut com a professor convidat a la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM) i al Centro Nacional de las Artes (México D.F.).
Coordina el Grup de Recerca Consolidat LAiREM (2014 SGR 894) i forma part del grup de recerca ICONODANSA. Les seves línies de recerca són Teatre i Dansa Medievals, Iconografia i Espectacle, Crítica Teatral, Literatura i Art, Etnoteatre i etnodansa. Ha obtingut el Premi Massó i Torrens (1987) i Jaume I (1990) de l’Institut d’Estudis Catalans. Ha coordinat i realitzat la dramatúrgia de diversos espectacles de temes medievals i del Renaixement.

Membre dels següents grups de recerca:

• Coordinador del Grup de Recerca Consolidat 2014 SGR 894: Literatura, Art i Representació a la llarga Edat Mitjana (LAIREM).

• Membre del Grup de Recerca del Ministerio de Economía y Competitividad sobre sobre El Patrimonio artístico y cultural como motor de desarrollo social y económico: el Canto de la Sibila. Programa Nacional de Humanidades Ref.: HAR2012-32289. Investigador Principal: Maricarmen Gómez Muntané (UAB).

• Membre del Grup de Recerca del Ministerio de Economía y Competitividad sobre Traza y figura de la danza en la larga Edad Media: corpus iconográfico, textual y patrimonio etnográfico en la Península Ibérica y su proyección Latinoamericana. Programa estatal de fomento de la investigación científica y técnica de excelencia Subprograma estatal de generación de conocimiento. Ref.: FF12013-42939-P. Investigador Principal: Licia Buttà (URV). 
• Ha estat Secretari General (1989-1992) i President (2004-2007) de la
Société Internationale pour l’Étude du Théâtre Médiéval (SITM), agrupació d’estudiosos d’arreu del món que realitza col·loquis triennals, dels quals n’ha organitzat el VIIè (Girona 1992) i ha estat en el Comitè Organitzador de l’XIè (Elx 2004).

Llibres més rellevants:
• Teatre religiós medieval als Països Catalans (Barcelona, Edicions 62-Institut del Teatre, 1984).
• Consueta de 1709. Edició crítica del text de la Festa d’Elx (València, Generalitat Valenciana, 1986) Premi Massó i Torrens de l’Institut d’Estudis Catalans (1987).
• La Festa d’Elx i els misteris medievals europeus (Alacant, Institut Juan Gil Albert-Ajuntament d’Elx, 1991) Premi Jaume I de l’Institut d’Estudis Catalans (1990).
• El teatro medieval; cuerpo de histrión, voz de la divinidad (Barcelona, Montesinos, 1992).
• La ilusión de Ícaro. Un desafío a los dioses. Máquinas de vuelo en le espectáuclo de tradición medieval y sus pervivencias en España (Madrid, CEYAC, 1997).
• La monarquía en escena. Teatro y espectáculo del poder en los reinos ibéricos: de Jaume el Conquistador al príncipe Carlos de Gante (Madrid, Consejería de las Artes 2003).
• [amb L. Kovács] El baile: conjuro ante la muerte. Presencia de lo macabro en la danza y la fiesta popular (Ciudad Real, CIOFF-INAEM, 2004).
• Història del Teatre Català (Tarragona, Arola editors, 2007).
• [amb M. C. Gómez] Misteri d’Elx-Misterio de Elche. Consueta de 1709 (Valencia, Tirant lo Blanch 2010).
• A cos de rei. Festa cívica i espectacle del poder reial a la Corona d’Aragó (Valls, Cossetània 2010).

[amb Jordi Cerdà, Maria Reina Bastardas, Stefano Cingolani, Isabel de Riquer, Mertixell Simó], Literatura europea dels orígens. Introducció a la literatura romànica medieval, Barcelona, Editorial UOC 2012.

El Misteri de l’Assumpció de la Catedral de València [amb una proposta musical de Maricarmen Gómez Muntané] (València, Publicacions de la Universitat de València, 2013).

ed., Repensar el sombrío Medioevo. Nuevas perspectivas para el estudio de la cultura medieval y de la temprana Edad Moderna // Those Dark Ages Revisited. New Perspectives for the Study of Medieval and Early Modern Culture (Kassel, Reichenberger 2014).

Algunes publicacions d’enfocament transversal
• “The Staging of the Assumption in Europe”, in C. Davidson-J.H. Stroupe (eds.),
Iconographic i Comparative Studies in Medieval Drama, pp. 17-28. Kalamazoo, Western Michigan University, 1991.
• “The Cloud: A Medieval Aerial Device”,
The Early Drama, Art, and Music Review, 16/2 (Western Michigan University 1994): 65-77.
• “Orígenes y desarrollo del teatro medieval catalán”,
Revista de Filología Española, tomo LXXIV, fasc. 1-2 (1994): 23-40.
• “L’inferno in scena: Presenze diaboliche nel teatro europeo medievale”, in S. Higgins-F. Paino,
European Medieval Drama. Comunicaciós from the Third International Conferència on ‘Aspects de European Medieval Drama’, Camerino, 3-5 Juliol 1998, pp. 187-213. Camerino, Università, 1999.
• “Topography and Stagecraft in Tirant lo Blanc”, Mediaevalia. An Interdisciplinary Journal de Medieval Studies Worldwide, vol. 22 (2000): 83-131.
• [amb L. Kovács:] “La Danse macabre dans le Royaume d’Aragon: iconographie et spectacle au Moyen Âge et survivances traditionnelles”,
Revue des Langues Romanes, CV, núm. 2 (2001 [2002]): 201-228.
• “Bucklige und Possenreisser. Narrenfeste im frühen katalanischen Theater”, in E. Erdmann (ed.),
Der Komische Körper, pp. 17-25. Wetzlar, Transcript, 2003.
• [amb A. Montiel]: “Les Passions en el cine dels orígens i els seus models teatrals”, in A.Quintana (ed.), Cinema i teatre: influències i contagis, pp. 135-178, Girona, Museu del Cinema 2006.
• “Jesters in the Temple, Boy Bishops in the Street: Laughter and Transgression from Advent to Ash Wednesday”, European Medieval Drama 11 (2007): 1-35.
• “Poner en escena el teatro medieval hoy”,
in Sonia Maura Barillari (ed.), Teatro medievale e drammaturgie contemporanee, Alessandria, Edizioni dll’Orso 2009, pp. 21-50.

[amb Lenke Kovács]: “A Typology of Catalan Play Manuscripts from the 14th to the 16th Century”, in Les Mystères: Texts, Theatricality and Urban Drama, edited by Peter Happé and Wim Hüsken, Ludus series, Amsterdam – New York, Rodopi 2012, pp. 271-321.

“Corpo femminile e impurità sessuale nella letteratura catalana tardo-medioevale: il «Col·loqui de dames» (Valencia, c. 1483)”, dins Il corpo impuro e le sue rappresentazioni nelle letterature medievali a cura di Francesco Mosetti Casaretto, Alessandria, Edizioni dell’Orso, 2012 (Ricerche Intermedievali, 5), pp. 293-318.

“Danza y espectáculo en los caminos de peregrinación (siglos XII-XV)”, in Identidad europea e intercambios culturales en el Camino de Santiago (siglos XI-XV), edición de Santiago López Martínez-Morás, Universidad de Santiago de Compostela, Servicio de Publicaciones  2013 [2014], pp. 263-300.

[amb María Morrás Ruiz-Falcón], “El ball de la mort de Carbonell: una danza macabra cortesana”, in Marco Piccat & Laura Ramello eds., Memento mori. Il genere macabro in Europa dal Medioevo ad oggi, Alessandria, Ed. Dell’Orso 2014, pp. 447-460.

“Theater and Iconography in the Middle Ages and the Renaissance (an interdisciplinary approach): Analyzing Theater through the Visual Arts” en F.Massip ed., Repensar el sombrío Medioevo. Nuevas perspectivas para el estudio de la cultura medieval y de la temprana Edad Moderna // Those Dark Ages Revisited. New Perspectives for the Study of Medieval and Early Modern Culture, Kassel, Reichenberger 2014, pp. 65-100.

Articles i edicions que es poden consultar online
“L’infern en escena: presència diabòlica en el teatre medieval europeu”, in A. Rossich (coord.), El Teatre Català dels orígens al segle XVIII (Actes del II Col·loqui Problemes i Mètodes de Literatura Catalana Antiga: ‘Teatre català antic’, Girona 1998), pp. 197-218 i Bibliography, Kassel, ed. Reichenberger, 2001. ISBN: 3-935004-34-6. Aquí
• “La dansa macabra a l’antiga corona d’Aragó: origens espectaculars i plàstics i pervivències tradicionals”. Aqui

“Rialla i transgressió en temps de Nadal”, ponència presentada a l’XIè Colloquium de la Société Internationale pour l’Étude du Théâtre Médiéval, Elx, 2004. Aqui
“Actes litúrgics i dramàtics de la Setmana Santa”, Revista d’Etnologia de Catalunya, 9 (1996), pp. 131-133. Aquí
• “Giullari, folli e buffoni” rassegna de Tito Saffioti, Gli occhi della follia. Giullari e buffoni di corte nella storia e nell’arte, Milano, Book Time, 2009. Artifara, n. 10 (enero – diciembre 2010, ISSN: 1594-378X), sección Marginalia. Aquí
•”El teatre català actual: un balanç”, Stichomythia. Revista de Teatro Contemporáneo, 2 (2004). Aquí
• “La dansa teatre a Catalunya”. Aquí
“L’escenificació de l’Assumpció a Europa”. Aquí
• “Església i Teatre: de la litúrgia al drama: un viatge d’anada i tornada”. Aquí
“Els elements de l’escenari horitzontal (cadafal i andador) del Misteri d’Elx”. Aquí
“Algunes notes sobre l’escena de la Festa o Misteri d’Elx”. Aquí
“La Festa d’Elx: un patrimoni excepcional i fràgil”. Aquí
“Els models del Misteri d’Elx i el Misteri com a model”. Aquí
Edition of the Misteri de l’Assumpció de València. Aquí
Edition of the Misteri o Festa d’Elx. Aquí
[with L. Kovács:] “Fent camí amb la Mare de Déu: el seguici marià en la Festa d’Elx”. Aquí
• [with M.C. Gómez:] “El drama litúrgic de l’Assumpció de Santa Maria de l’Estany”. Aquí
• [with J.Castaño, L.Quirante and J.Romeu], “Present i futur de la Festa d’Elx”. Aquí
“Dal rituale al virtuale”, Drammaturgia, 18/4/2005. Aquí
• “Il potere della narrazione”, Drammaturgia, 31/8/2005. Aquí
• “Teatre Latino A Nova York”, Drammaturgia, 10/11/2005. Aquí
• “Ramon Simó a la llum dels clàssics”, Pausa, 32 (2010), pp. 1-6 (ISSN: 1699-6070). Aquí
“El Teatre Bartrina de Reus en el context del teatre català (1939-1994)”, dins Albert Arnavat (dir.),
100 anys de Teatre Bartrina Reus 1905-2005, vol. I. La Història 1905-1997, pp. 375-386, Reus, Pragma Edicions, 2005, 12 pàgs. (ISBN:  84-933752-7-6). Aquí

“La consueta de 1709 en escena: orígens i models d’una realitat canviant | The consueta of 1709: origins and models of a changing reality”, Scripta. International Journal of Medieval & Modern Literature & Culture, 3 (2014): 98-121. http://ojs.uv.es/index.php/scripta/article/view/3791/3486

“L’entrada valenciana dels primers Trastàmares”, Locus Amoenus, 12 (2013-2014): 55-65. http://revistes.uab.cat/locus/article/view/v12-massip